Prenumerera: Rss / Atom

 
Intize

En organisation inspirerad av inspiratörer

av Sarah Johansson - 2012-01-05

Tofsen besökte den 1 december Intize-dagen på Chalmers. Dagen anordnas av Intize som är en organisation av mentorer för gymnasieungdomar.

Foto: Emil Johansson

Vi kliver genomblöta och andfådda in i entrén på Vera Sandbergs allé 8. Entrén är fylld av människor med matchande vita t-shirtar och lounge-musik klingar skönt i bakgrunden. Men detta visar sig vara lugnet före stormen. Snart kommer nästan 200 gymnasieelever att storma ut från olika föreläsningssalar för att få en välförtjänt bit mat.

Vi möts av Felix Falk som är vår kontaktperson för kvällen och han visar var vi kan hänga av oss våra blöta kläder. Det ställs fram bord med tallrikar, bestick, dricka och framför allt både kall och varm mat. Strax fylls salen med gymnasieelever från hela Göteborg och vi börjar smyga runt för att ta reda på mer om denna Intize-dag och om organisationen i sin helhet.

Felix Falk är verksamhetsansvarig för Intize som för femte året i rad anordnar Intize-dagen. Det hela går ut på att gymnasieelever som har kommande nationella prov i matematik ska få komma för att repetera vad de lärt sig under terminen. Det börjar med föreläsningar för respektive kurs, sedan är det paus och eleverna får mat och efter det får den som vill gå på räknestuga där man tillsammans med mentorer löser och diskuterar matematiska problem.

Felix Falk

Vi frågar Felix Falk lite om mentorskapet i Intize. Han berättar att det tar minst 2 timmar i veckan att engagera sig som mentor. En gång per läsperiod ska man också vara med på ett drop-in-tillfälle där vilka som helst som går på gymnasiet och högstadiet och vill diskutera och ha hjälp med matematik får komma. Som mentor har man också möjlighet att gå på olika evenemang och konferenser och även driva egna projekt. Varje fredag lunchar mentorerna tillsammans, det är förstås frivilligt men det är ett sätt för Intize att ge något tillbaka till de engagerade mentorerna samt för att skapa gemenskap. Luncherna är även ett forum för diskussioner om pedagogik, utbildning eller bara vad som händer just nu.

Det är framför allt studenter från Chalmers men även från GU som är mentorer i Intize och varje mentor har i grunden 4 adepter, det är alltså gymnasieeleverna, men om det är ett kompisgäng på 3 eller 5 personer som vill ha en mentor så går det oftast att lösa. Varje grupp träffar sin mentor 2 timmar varje vecka. Då räknar de och diskuterar matematik i stort och smått. Vissa anmäler sig som adept för att klara godkänt, vissa kommer för att de satsar på MVG, och alla är lika välkomna.

Intize har 2 huvudsponsorer: Göteborgs stad och utbildning och Chalmers. Till enskilda event förekommer även extra sponsorer och organisationen har även fått donationsstipendium. GU har tidigare sponsrat med pengar men tillhandahåller numera det de kan, som lokaler för Intizedagen till exempel. Felix är inte bara verksamhetsansvarig utan också mentor för 4 gymnasieelever som han har följt i snart 3 år. Han beskriver mentorskapet som givande och utvecklande både matematiskt, pedagogiskt och socialt. Han förklarar hur han tvingats ifrågasätta saker som han tidigare tagit för självklarheter.

”På gymnasiet köpte jag det, nu frågar de mig varför och det är inte alltid så lätt att svara på, även om man har gått på Chalmers.”

Han säger också att det är väldigt kul och att organisationen ger det som de flesta föreningar ger, något att samlas kring, kompisar och nyttiga kontakter.

Idag är hans uppgift att hålla koll på alla andras arbetsuppgifter och hjälpa till där det behövs. Eller göra det som inte görs helt enkelt. När jag frågar vad som varit bäst med dagen hittills så svarar han
”Att vi har sådan fantastisk uppslutning! 80-90% av de som anmält sig har kommit. ”

Att Felix själv är mentor och intresserad av lärande och pedagogik grundar sig i upplevelser på gymnasiet.
”Om vår lärare var borta någon gång så fick jag hjälpa till lite och då märkte jag hur fantastiskt spännande det var, men också svårt, så jag ville verkligen utveckla det.”
Han säger att det är möjligt att han kommer satsa på läraryrket och då kanske på den relativt nystartade lärarmastern på Chalmers som Intize har en del samarbete med.

Alla mentorer får chansen att läsa en MTS-klassad (Människa, Teknik, Samhälle Reds.anm.) matematikkurs som Chalmers håller. Det är en obligatorisk typ av kurs som alla chalmerister måste läsa för att få ut sin examen. GU kan räkna den som en vanlig kurs och får högskolepoäng för den. I kursen går man igenom varför man läser matematik i dagens samhälle, var det finns, vem som behöver läsa det osv. Man går igenom hur relationerna i mentorgruppen fungerar, hur man är en mentor och vad det betyder. Matematikdidaktik diskuteras, alltså hur man tänker på matte, vilka fällor man kan stöta på när man ska förklara vissa saker. Slutligen frågar sig deltagare och kursledare tillsammans vad Intize egentligen gör och hur det görs på bästa sätt.

Som mentor får man ingen ekonomisk ersättning, men om man går matematikkursen, som nämndes ovan, får man räkna en del av mentorstimmarna som kurstimmar. Just nu finns det 83 mentorer i Intize och de har ca 300 gymnasieelever som adepter. Tyvärr är efterfrågan större än tillgångarna.
Felix tycker att det bästa med att vara mentor är att se sina adepter lyckas och utvecklas. Sedan berättar han om en specifik händelse som varit stor under hans tid som mentor och det var efter en intensiv rekryteringsprocess, både på mentor- och adeptsidan. Varje år behövs nämligen nya mentorer eftersom ca 75% bara är med i ett år. På drop-in-tillfället efter denna intensiva period fick han se 12 nya mentorer och 60 nya adepter träffas för första gången
”Det funkade så bra, det var den dagen som var den bästa. Då hade jag jobbat i en månad och det var det jag hade jobbat för.”


Johanna Ringdahl går andra året på naturvetenskapliga programmet på Polhemsgymnasiet
Vi lämnade Felix som behövde jobba vidare och minglade lite med gymnasieeleverna och mentorerna för att höra vad de tyckte om dagen. Först stötte vi på Johanna Ringdal som gick med på att ta en paus i matpausen och svara på några frågor.

Varför är du här idag?
– För att jag ville ha en snabb genomgång av det vi har gått igenom på matte C.

Har du varit i kontakt med Intize förut?
– Nej, det är första gången.

Skulle du kunna tänka dig att gå med i Intize och få en mentor?
– Jag vet inte riktigt vad det innebär, men jag kan tänka mig att ta reda på det.

Johanna hade tipsat sin kompis Felicia Killman att hänga med på intize-dagen. Vi tog ett snack med henne också.

Varför är du här idag?
– Därför att min bästa kompis frågade om jag ville gå hit och jag tänkte att det är väl alltid bra att gå på en matte C-kurs, det kan ju inte skada liksom. Min skola har tipsat om sådana här tillfällen förut men då har jag inte hunnit.

Felicia Killman går på Sjölins teoretiska gymnasium, årskurs 2, Galilei
Har du lärt dig något nytt?
– Jag har lärt mig en del nytt men det är mest repetition

Vad tycker du om upplägget av dagen?
– Jag tycker det är bra. De tog grunderna och repetitionerna ganska snabbt och sedan räknade de på gamla nationella prov och det är väldigt bra för då får man ju en överblick.

Mentorn Joakim Härsjö hade hand om lite kluriga pauspyssel som man kunde göra om man tyckte att pausen var för lång. Vi passade på att fråga honom om hans mentorskap.

Joachim Härsjö är mentor och doktorand på Chalmers
Vad har det gett dig personligen att vara mentor?
– Det är roligt och sen får man ju tänka på ett annat sätt, det är kul att se hur de tänker för de tänker ju inte alltid som jag gör. Det är lärorikt.

Hur många adepter har du?
– 3 stycken. Samma sedan i januari.

Vad har varit bäst hittills under din tid som mentor?
– Det är väl gemenskapen. Dels i föreningen men också med mina adepter. De är lätta att ha att göra med, mer som kompisar än annat.

Det är mycket stoj och stim i lokalen. Stämningen är på topp och det är så mycket folk att det börjar bli svårt att inte krocka med någon. Men det gör ju inget om man krockar med intressanta personer, som Ahmed.

Varför är du här idag?
– Det är faktiskt för att min kompis behöver hjälp med matten, det läraren går igenom förklarar jag vidare för henne. Vi har nationella prov i matte D snart så det är därför vi är här. Det är mest för hennes skull men jag lär mig också, för det är så jag lär mig matte bäst, genom att försöka förklara för andra.

Ahmed Al-Bayati går på Fässbergsgymnasiet i NV09A
Har du lärt dig något nytt?
– Ja faktiskt så sa föreläsaren en del saker som jag inte tänkt på innan.

Har du varit i kontakt med Intize förut?
– Förra året var jag här av samma skäl fast då läste jag matte C. Min kompis anmälde mig.

Vi hade turen att fånga upp ännu en mentor, en trevlig tjej vid namn Jennifer.

Varför är du mentor?
– För att jag tycker det är givande att hjälpa andra. Och eftersom jag tycker att matte är kul så vill jag hjälpa dem som inte förstår och tycker det är svårt eller vill lära sig mer.

Vad har varit bäst med dagen?
– Maten var god, har bara hunnit med det än så länge. Och så hoppas jag att det kommer roliga frågor på räknestugan sedan.

Vad är bäst med att vara mentor?
– Att jag lärt mig så mycket och att tänka på saker som man inte tänkt på förut när man pluggat själv. Matten blir mycket enklare när man läst fler kurser och man ser kopplingarna mellan saker.

Jennifer Panditha är mentor och går andra året på IT-programmet på Chalmers
Medan vi pratar med Jennifer greppar Felix micken och börjar ropa ut information om vilka salar gymnasieeleverna ska gå till på räknestuga. Vi skyndar oss att leta upp ännu en gymnasieelev innan de försvinner. Vi få någon minut med Julian som står tillsammans med ett stort gäng med en massa tjejer och några killar.

Varför är du här idag?
– Jag är här för att få mer kunskap om matematik, just matematik C då, som jag ska ha nationella prov i snart.

Har du lärt dig något nytt?
– Det är mycket repetition men jag har förstått bättre

Julien Sahlin går på GTG, Högskoleinriktad teknik årskurs 2, Einstein
Har du varit i kontakt med Intize förut?
– Nej det här är första gången efter att jag besökte dem på Chalmers. Då informerade de om den här dagen och om Intize i allmänhet

Vad tycker du om upplägget av dagen?
– Det funkar bra. Det var härligt med mat nu.

När Julian och de andra försvunnit in i salarna för att räkna och diskutera letar vi upp Felix igen. Han visar oss till en av salarna där det räknas för fullt. Därinne hittar vi Mathias Franzén som visar sig vara både mentor och ordförande för Intize i Trollhättan som blivit inbjudna till den här dagen. Av honom får vi veta en hel del spännande saker. Bland annat att Intize i Trollhättan är en rätt ny organisation som startade i våras och att det även finns en systerorganisation i Linköping som heter Ahead. Målet är att starta en riksorganisation där alla mentorer och annan personal är medlemmar.

”Än så länge är det bara ett koncept, men vi har lite olika modeller för hur det ska fungera. Det är ju bra dels för att stärka varumärket men också för att kunna ta hjälp av varandra och bjuda in varandra på sådana här saker.”

Mathias var en trevlig prick, som läser tredje året på Industriell ekonomi Co-op på Högskolan Väst, och vi pratade länge och väl med honom. Han brinner verkligen för sitt uppdrag som ordförande och älskar det han gör. Han berättade om starten i Trollhättan och om organisationens unga historia. Fahimeh Nordborg, mattelärare på Nils Ericsonsgymnasiet och initiativtagare till Intize i Trollhättan, drog tillsammans med matematikprofessor Kenneth Eriksson igång Intize i Trollhättan. Till sin hjälp hade de tre drivna koordinatorer, Ruba Said, Shams Faraj och Mathias själv, som drev det operativa arbetet med stöd från Intize i Göteborg. De började med 20 mentorer och 100 adepter. Han tycker att Intize fyller en viktig roll. Enligt statistiken går var femte högstadieelev ut med underkänt i matematik och många elever som Mathias pratat med säger att det är svårt att få tid till den matematiska diskussionen. Han påpekar att det inte är lätt att som lärare hinna prata med kanske 35 elever och ge dem den hjälp de behöver på 4-5 timmar i veckan. Alla elever är på olika nivåer och dessutom är det ju meningen att undervisningen ska anpassas individuellt.

”Det är där vi kommer in och försöker hjälpa till och ta diskussionerna med dem som inte hinner få det i skolan.”

Han trycker också på att Intize är en hjälporganisation och inte ska vara något substitut för lärare. Intize kan inte påverka några betyg på det sättet. Mentorerna kan inte garantera ett MVG, det är ingen privatlärarorganisation. Det hänger fortfarande på eleven att jobba för att få ett betyg eller ett bra betyg.

Intize i Trollhättan har haft lite problem med sponsring från sin kommun, de tycker inte att enbart matematikhjälp är rätt väg att gå. (Intressant apropå att var femte elev går ut med underkänt i matematik i högstadiet. Reds.anm) Så nu har organisationen börjat vända sig till företagen istället, och frågar dem om de vill hjälpa till att utveckla sin egen framtida arbetskraft. Företagen är mycket mer positiva och många vill gärna sponsra.

Vi frågar om de har kommit långt med riksorganisationsplanerna och Mathias berättar att de har gjort ett franchiseavtal och börjat skissa på en handbok. Tanken är att det ska vara en paraplyorganisation, en informationslänk mellan de olika sätena. Och de hoppas att det ska sprida sig, att det är fler högskolor som kommer börja jobba med detta. En riksorganisation skulle kunna ge mer kontinuitet i organisationerna och stöd till nystartade organisationer.

”Det är en ganska stor apparat att gå ut och rekrytera nya mentorer och ny styrelse och där kan man behöva stöttning från någon som gjort det innan.”

På frågan om vad Mathias tycker är bäst med att vara mentor svarar han:

”Det bästa med att vara mentor är att man får lära sig att lära ut och att man ger dem en aha-upplevelse. Och framför allt man ger dem en ingång till högskolan.”

Är du intresserad av att bli mentor eller adept, eller vill du bara veta mer om Intize? Gå in på Intize hemsida www.intize.org

Kategori:


Kommentera

|

 
 
Bildserier


Chalmers Big Jump Open 2011
29 jan 2011 - Foto: Emil Johansson

Björklund om CSN
24 nov 2010 - Foto: Emil Johansson

Kval till Universiaden i curling
1 nov 2010 - Foto: Emil Johansson